Wij mama’s en papa’s, als medewerkers, ondernemers en creatievelingen, worden vaak geleefd door de waan van de dag. We nemen deel aan talrijke projecten, moeten constant beslissingen nemen tijdens vergaderingen, ideeën, telefoongesprekken. Naast werk hebben we nog ook nog te maken met de andere kant, ons privéleven. In ons privéleven hebben we een gezin te verzorgen, nemen we (moeilijke) beslissingen over vrienden en familie, en dragen continue de zorg en verantwoording om ons gezin klaar te maken voor de toekomst.

Velen van ons hebben dit besef en doen diverse pogingen om meer balans te vinden in hun leven. Persoonlijk heb ik veel dingen geprobeerd, van huishoudmanagementboeken tot apps die je zouden moeten helpen met plannen. Ik had het gevoel dat ik een robot was geworden. Mijn planning was mijn leven geworden, in plaats van mijn leven beter te plannen.

Zelfs als je je leven volledig gepland denkt te hebben gaan de dingen zoals ze komen en gaan, en juist niet zoals jij denkt dat ‘het’ zou moeten komen en gaan. Toen ik dit toetste met mijn omgeving werd mijn beeld bevestigd. Het gevoel hebben dat het leven onevenwichtig is, dat je teveel tijd op je werk doorbrengt en niet genoeg met degene je liefhebt. Het gevoel dat het werk wat je doet niet is wat je in werkelijkheid zou willen doen. Maar ja, door deze zware economische tijden lijkt het alsof er niets aan te veranderen is, zelfs al zou je het willen en kunnen. Het resultaat is even deprimerend als ongelukkig; velen onder ons ‘leven’ met een continue gevoel van angst, onzekerheid en ontevredenheid.

“Dit is waar het praktiseren in bedachtzaamheid (mindfulness) begint”

Plotseling realiseer je jezelf dat je wordt geleefd door je omgeving en je neemt doelbewust het besluit hiermee te stoppen. Je gaat tijd investeren, om zo te leren begrijpen wat je leven op dit moment in werkelijkheid is. Iedereen heeft een droom, een utopische gedachte over zijn of haar leven, en door te accepteren “wat is” kun je realitische keuzes maken in je leven. Geluk of geld? Werk of familie? Studie of zekerheid? Lange vakanties of gewoon korte weekendjes weg? Thuisblijven en de kinderen verzorgen of toch maar opvang en werken?

Wat is Mindfulness en wat niet?

Mindful betekent “bewust worden om bedachtzaam te zijn” en Mindfulness is de actie om dit te bereiken. Dit kan iets voor je zijn als je bereid bent open te staan voor nieuwe ervaringen en daarnaast een andere manier van denken over dingen wilt ontwikkelen. Wat je met mindfulness kunt bereiken is het steeds en meer bewust worden van jezelf, en de wereld om je heen te zien hoe hij werkelijk is zonder vooringenomen ideeën over hoe het “zou moeten zijn”.

De voordelen

Er zijn veel voordelen aan het beoefenen van mindfulness. Een aantal van deze voordelen hebben te maken met het overwinnen van stress en overweldigende (negatieve) gedachten. Ook kan je met Mindfulness bereiken dat je je bloeddruk verlaagd, je geheugen verbetert en jezelf bevrijd van depressies en angsten.
En alhoewel al deze doelen geweldig zijn om te bereiken, ze zijn natuurlijk niet waar het uiteindelijk om gaat. Wat Midfulness je kan geven; een plek waar je heen kunt om opnieuw je eigen wereld te kaderen. Je huidige situatie te accepteren en daardoor jezelf en je omgeving beter te leren begrijpen.

Dit is de eerste stap die we moeten maken om de juiste veranderingen in ons leven aan te brengen. Doordat je je leven op een andere manier gaat zien, creeer je een nieuwe basis voor jezelf van waaruit je realistische beslissingen kunt gaan nemen hoe jij je tijd, aandacht en energie beter zou kunnen inzetten en indelen. Door de hele dag Midfulness toe te passen zal het stressgehalte van je lichaam verminderen, en daardoor zal bijvoorbeeld je werk minder bedreigend gaan aanvoelen.

Starten

Beginnen met Mindfulness is heel eenvoudig.

Voorbereiding:
– plan, in een rustige kamer of op een plek waar geen afleidingen zijn, ongeveer 15 minuten in,
– een kussen waar je op kunt zitten, of een stoel,
– een timer
– geen verwachtingen over wat wel of niet zal gebeuren (hoe minder je verwacht hoe beter het werkt).

Uitvoering:
– ga zitten in een comfortabele houding,
– zet de timer op 15 min,
– sluit je ogen,
– concentreer je uitsluitend op je neusademhaling en adem de lucht rustig door je neus in en uit,
– adem langzaam en concentreer je op hoe de lucht aanvoelt als deze je neusgaten aanraakt,
– let er op dat je adem naar je buik gaat, en niet naar je borst,
– nu je ademhaling is vertraagd concentreer je op het kleine moment dat je uitblaast en je opnieuw inademt,
– voel dan hoe je adem uit je neusgaten verdwijnt,
– concentreer je opnieuw op het kleine moment dat je uitblaast en je opnieuw inademt.

Hou dit vol tot de tijd om is, als je timer afgaat open je traag je ogen en ga verder met je dag.

De reden dat je gevraagd wordt op je ademhaling te concentreren; je ademhaling is “echt”, dit is de realiteit. Als je dit een tijdje doet zul je ervaren dat heel veel gedachten je hersenen zullen binnenkomen. De bedoeling is niet dat je deze ideeen gaat “blokkeren” of “stoppen”. Dit zal alleen maar lijden tot frustratie. Laat los en ervaar ze, onderga ze!

Dit is mindfulness beoefenen in een notendop.